Věděl*a jsi, že…?
- Každý 5. pár v Česku má problém s početím.
- Více než 7 milionů žen v Evropě má problémy s intimním životem způsobené dysfunkcemi jako vaginismus a MRKH.
- Každý rok se na světě vyrobí 80 miliard kusů oblečení, ale většinou ve špatných pracovních a ekologických podmínkách.
- 350 tisíc lidí z Ugandského okresu Nebbi má k dispozici pouze 2 nemocnice.
- 90 % přihlížejících sexuálnímu obtěžování na pracovišti nezareaguje.
Věděl*as, že…?
Projektům, které se dostaly do finále Social Impact Award 2020, se podařilo zviditelnit témata, o kterých se málokdy mluví nahlas?
Bolestivý sex, neplodnost nebo sexuální obtěžování se týká významné části naší společnosti, které ale dosud chybí potřebná opora. A to se vybrané projekty rozhodly změnit. Všech deset z nich prošlo tříměsíční akcelerací, která je posunula blíž jejich cílům. Účastníci získali mentora, radili se s experty a zúčastnili se workshopů týkajících se společensky prospěšného podnikání. Vyvrcholením programu bylo vyhlašování vítězů, které letos poprvé proběhlo online.
Desetičlenná porota vybírala vítěze podle následujících kritérií: společenský dopad, unikátnost, realizovatelnost projektu a posun v akceleraci. A tohle jsou tři projekty,které nakonec v silné konkurenci zvítězily a obdržely 1500 eur na další rozvoj.
Vítězové Social Impact Award 2020
Indiánky
“Protože se o tom nemluví a mělo by. A když jo, tak se straší – a nebo šeptá,” vysvětlují Indiánky Ann a Kája, proč založily svůj projekt. Jeho prostřednictvím chtějí šířit osvětu a vytvářet společenství pro ženy, které trpí syndromem PCOS, endometriózou nebo hormonální nerovnováhou. Tyto ženy mívají problém s otěhotněním a kromě fyzické bolesti často bojují s depresemi a úzkostmi. Během akcelerace Indiánky začaly dodávat první neziskový produkt do sítě drogerií dm, čaj Rozkvět indiánky. Projekt také vyhrál Cenu patrona Filipa Mikschika a 10 tisíc korun na inzerci na portálu StartupJobs.
EMOTER
Studentka medicíny Lenka Karahutová vyjela na stáž do Ugandy a když viděla, jak se místním lidem nedostává potřebné zdravotní péče, rozhodla se spolu s dalšími zdravotníky z Ugandy a z Česka založit organizaci EMOTER. Za krátkou dobu své existence už v Ugandě v okrese Nebbi ošetřili přes 3 tisíce dospělých a naočkovali přes 2 tisíce dětí. Odměnu pro vítěze 1500 eur projekt použije k zajištění zdravotní péči pro další 4 tisíce lidí.
NEO.WAY
Slyšeli jste někdy o MRKH syndromu či vaginismu? Gynekologické problémy, bolestivý sex a diskomfort v intimním životě jsou často tabu. Kristýna Karpalová, pacientka s MRKH, se rozhodla o této problematice nejen otevřeně mluvit, ale spolu se Surenem Ali-Ogly navrhli a vytvořili jedinečný silikonový dilatátor. Ten pomáhá pacientkám které potřebují vaginální dilatační terapii.
Dressibly
Poslední vítěz vzešel z hlasování veřejnosti. Kluci z Dressibly chtějí zlepšit podmínky v textilním průmyslu, proto nabízí udržitelnou módu a propagují tzv. slow fashion. Kromě toho také pořádají šicí workshopy a z prodaných výrobků přispívají na zalesňování. I oni získali 1500 eur na další rozvoj.
Moc děkujeme i všem ostatním projektům, které se probojovaly až do finále. Jsou to A-BLE app, Act!, Congroo, Rekáva, Senior a student, Za svojim snom. Všechna finálová videa naleznete u nás na Facebooku.
Social Impact Award
Social Impact Award je mezinárodní program, který podporuje mladé inovátory ve věku 15-30 let při zakládání společensky prospěšných projektů. Inkubační program nabízí vzdělávání a mentoring začínajících podnikatelů, kteří se snaží řešit svými projekty aktuální společenské a environmentální výzvy.
Social Impact Award vznikla v roce 2009 ve Vídni a dodnes se rozšířila do 25 zemí světa.