Jaké mají postavení ženy na pracovním trhu? A co s tím samotné ženy mohou dělat? Pavlína Louženská s námi během workshopu Female Empowerment podělila o neprůstřelná čísla a následně poradila, jak se k situaci mohou ženy postavit a vybudovat si silnou osobní značku.
Fakta na začátek:
- muži odpovídají na inzerát, když jejich schopnostem odpovídá cca 20 %, ženy zasílají svůj životopis až v případě, že jejich schopnosti jsou ve 100% shodě s inzerátem
- ženy ve věku od 25-35 let jsou při náboru znevýhodňovány kvůli očekávanému mateřství a péči o potomky
- při startupových soutěžích i pohovorech jsou ženy tázány odlišné, často znevýhodňující otázky (např. jaký udělali/y největší přešlap v kariéře vs. kdybyste získal/a 1 mil dollarů, co s nimi uděláte)
- 44 % pracovní síly v USA jsou ženy, ale pouze 5,6 % je v pozicích generálních ředitelek
- celosvětově je na rodičovské dovolené zhruba 5 % otců, v ČR je to dokonce méně než 2 %
- průměrný světový rozdíl mezi mzdami mužů a žen je 13,4 % (př. Belgie 3,7 %, Korea 34,1 %)
- náš mozek zpracovává až 11 mil informací denně – my uděláme však pouze 40 rozhodnutí
- imposter syndrom (=syndrom podvodníka) je definován jako soubor pocitů nedostatečnosti, které přetrvávají i v případě evidentního úspěchu
- nevědomá předpojatost je zakódována v našem mozku
Nic ale není černobílé a existuje spousta cest, kterými se lze vydat pro dosažení vyšší pozice, vyššího ohodnocení a nebo pro větší spokojenosti v práci.
Jak na to?
NEPODCEŇUJ SE
S imposter syndromem bojuje spousta lidí a možná o tom ani neví. Pocit, že se ti něco podařilo náhodou nebo že tě někdo chválí neprávem, je běžný. Častokrát si pocit nedostatečnosti fixujeme od dětství, kdy nás kamarádi či rodina podceňovali a my si pak v ničem nevěříme. Nejdůležitější je uvědomit si, že strachováním se o dokonalost přicházíme o to nejcennější: čas, příležitosti a energii. Sebevědomí lze však budovat mnoha způsoby. Znáš například deník vděčnosti? A co třeba ranní afirmace? Každému funguje něco jiného, někdo potřebuje kombinaci těchto nástrojů, jiným nepomůže nic tak jako osobní kontakt. Proto je naprosto v pořádku vyhledat mentora, kouče či terapeuta.
BUDUJ SI SÍŤ KONTAKTŮ
Networkuj, buduj svou síť kontaktů, která tě bude nakopávat vpřed, dávat ti kvalitní feedback a představovat tě dalším lidem. Buduj svou vlastní značku (či jméno na trhu), buď aktivní, piš o svých projektech, aktivitách i úspěších na sítě. Zkrátka – buď vidět.
A kým by sea hlavně měla obklopovat?
Buď v kontaktu s lidmi, kteří splňují alespoň jednu z těchto kategorií a zvýší si tak šanci na úspěch. Hledej ty, kteří:
- tě budou motivovat dělat víc,
- budou o tobě šířit povědomí a představí tě novým konktaktům,
- budou ti připomínat, že je potřeba i odpočívat a pečovat o sebe,
- dovedou tě k novým vědomostem – ukážou ti novou knihu nebo tě vezmou na přednášku.
Tak si teď upřímně odpověz – jsi obklopena těmi správnými lidmi?
ODMĚŇUJ SE
Nezapomeň samozřejmě slavit. Pokud se ti něco podaří, udělej si radost. Kup si kytku, běž na dort a hlavně se o svoji radost poděl se svým okolím. A nezapomeň si to zapsat do deníku vděčnosti. 🙂
Pavlína Louženská
Pavlína Louženská založila platformu #HolkyzMarketingu, pomáhá startupům jako Lead Mentor pro Google for Startups pro Evropu a Afriku a školí jako Google Certified Trainer. Je ambasadorkou Social Impact Award, kde kromě školení poskytovala i expertní poradenství. Více o Pavlíně najdeš na pavlinaspeaks.com nebo na Linkedinu.
Social Impact Award
Social Impact Award je inkubační program pro mladé inovátory. Pokud máš nápad, jak přispět k řešení společenských problémů a zároveň ti ještě nebylo 30 let, zkus se přihlásit. Program je díky podpoře našich partnerů zcela zdarma. Přihlášky přijímáme do 30. dubna 2022.