Impact Hubí slovník pojmů

Někdy mluvíme a vysvětlujeme tak rychle a s použitím tak specifických slov, že si uvědomíme že nám posluchač nerozumí, až když se jeho obličej přepne do výrazu rezignace. A proto je tu náš slovník pojmů. Popisuje výrazy, které od nás často uslyšíš tak, aby byly srozumitelné pro každého.

A

Akcelerace neboli “urychlení” je proces, který podporuje a rozvíjí už existující projekty, firmy nebo startupy; zaměřuje se na ty, které už, mají validovaný nápad. Prostřednictvím mentoringu, investicí a přístupu k expertům a investorům projekt během krátkého intenzivního období akceleruje svůj růst nebo urychlí svůj vstup na trh. Akcelerační program je například Řemeslný akcelerátor.

Alumni jsou v našem podání absolventi našich akceleračních a inkubačních programů, kterých u nás přes 1 000. Naším programem prošli a po jeho skončení zůstávají součástí naší sítě a komunity #impactmakers. Dál se propojují mezi sebou, mezi naší komunitou, chodí na naše akce nebo podporují další účastníky.

Angel investor neboli andělský investor je jednotlivec, který poskytuje finanční podporu ze svých vlastních zdrojů mladým firmám nebo startupům v raných fázích vývoje. Obvykle výměnou za podíl ve společnosti. Aktivně se také podílí na tom, aby společnost uspěla; poskytuje jí své odborné znalosti a mentoring.

B

B2B je zkratkou pro Business-to-Business a označuje obchodní vztah, který probíhá mezi dvěma (nebo více) právnickými osobami. Jedná se tedy o prodej produktů nebo služeb jiným firmám nebo organizacím. 

B2C je zkratkou pro Business-to-Consumer a označuje obchod mezi firmou a koncovým zákazníkem – tedy prodej produktů nebo služeb přímo spotřebitelům. Třeba když si jdeš do Lidlu koupit rohlík.

B2G je zkratkou pro Business-to-Government a označuje obchodní vztahy mezi firmou a státní správou (nebo územní samosprávou) – tedy vládními institucemi a organizacemi.

Byznysový model popisuje, jak firma vytváří, dodává a zachycuje hodnotu pro své zákazníky a jak dosahuje zisku.

C

Cirkulární ekonomika je ekonomický model, který se snaží o minimalizaci odpadů a maximalizaci využití zdrojů. Není to zdaleka jen o odpadech, je to o změně celého způsobu, jak navrhujeme, vyrábíme a spotřebováváme. Cirkularita se zaměřuje se na to, aby materiály a produkty zůstávaly v oběhu co nejdéle – ať už formou opravy, recyklace nebo znovupoužití – a prodloužila se tak jejich životnost a minimalizovalo plýtvání. Pro základní principy udržitelného nakládání se zdroji a odpady používáme zkratku 3R: Reduce – Reuse – Recycle.

Climate positive je označení pro organizaci, která dosahuje nulových emisí uhlíku. Tzn. že nevypouští do atmosféry žádný přebytečný oxid uhličitý buď tak, že snižuje svoje emise nebo kompenzuje ty, které vypouští. Cílem je, aby byla výsledná uhlíková stopa 0.

Coworking je sdílený pracovní prostor. Přináší možnost navázání nových kontaktů, snížení nákladů oproti běžné kanceláři, stejně jako podporu a inspiraci od ostatních. Impact Hub je nejstarším coworkingem v České republice.

CO₂ ekvivalent je jednotka, kterou vyjadřujeme celkovou uhlíkovou stopu (např. firmy, produktu, dopravy, události) jedním číslem. Různé plyny – jako metan (CH₄), oxid dusný (N₂O) nebo fluorované plyny – mají různou „sílu“ ovlivňovat klima. Aby se tato síla dala vyjádřit jedním porovnávatelným číslem, přepočítává se na množství oxidu uhličitého (CO₂), který by měl na globální oteplování stejný efekt (například 1 kg metanu = cca 25 kg CO₂eq).

Crowdfunding je proces financování projektů nebo podnikání prostřednictvím příspěvků od lidí – obvykle přes online platformy. Projekt nebo organizace žádá o finanční podporu od veřejnosti, a ta na oplátku získává firemní produkty a další drobné předměty či služby.

CSR je zkratkou pro Corporate Social Responsibility, neboli společenské odpovědnosti firem a označuje 3 oblasti (ekonomickou, sociální a enviromentální), z nichž každá má definované zásady, které pod ni spadají. Tyto zásady by měla do své každodenní práce integrovat každá firma. Být společensky odpovědnou firmou není právně vymahatelné ale je to v zájmu podniku samotného. Nejen, že přináší podniku konkurenční výhodu, ale na trhu práve to začíná být jeden z hlavních požadavků mladé generace.

Č

Jako členské akce označujeme interní akce pro naší Impact Hubí komunitu. Jejich cílem je propojit členy mezi sebou, seznámit je a podpořit podnikavost i navazování vzájemných kontaktů. Může jít o cokoliv mezi hard-skillově zaměřeným workshopem a ranní jógou.

Členství v Impact Hubu získáš tím, že si pořídíš některý z našich coworkingových tarifů nebo kancelář. Nejde ale “jen” o pracovní místo. Jde o to všechno okolo – přístup do naší #impactmakers komunity, na naše akce, k našim interním zdrojům. Můžeš díky tomu lépe networkovat a rozvíjet sebe i svůj byznys tím správným směrem.

D

Dopad je slovo, které od nás uslyšíš hodně. Je to důvod, proč existujeme. Označuje pozitivní změnu, kterou svými aktivitami člověk nebo jakékoliv uskupení přináší do společnosti, komunity nebo životního prostředí. 

E

Early Adopters jsou lidé nebo organizace, kteří jako první přijímají nové technologie, produkty nebo služby. Jsou ochotni riskovat a investovat čas nebo prostředky do nových inovací protože v nich vidí potenciál.

Ekosystém v obchodním a technologickém kontextu označuje spolupráci, výměnu informací a sdílení zdrojů mezi různými subjekty, které do ekosystému patří a přispívají k růstu a inovaci v daném odvětví.

Elevator pitch je blesková slovní prezentace (měl*a bys ji stihnout říct během jízdy ve výtahu, odtud název „elevator“).  Hlavním cílem je přitáhnout pozornost a vyvolat zájem posluchače, aby byl motivován pro další komunikaci nebo jednání.

Entrepreneurship (česky podnikání nebo podnikavost) je proces, kdy jednotlivec nebo skupina lidí identifikuje díru na trhu, a vytvoří nový produkt, službu nebo firmu. Jejich cílem je často přinést inovaci, řešit problém, vytvářet hodnotu a samozřejmě generovat zisk.

Environmentální udržitelnost je druh udržitelnosti, který se zaměřuje na zachování a správné hospodaření s přírodními zdroji a ochranu životního prostředí. Řeší se v ní např. přístup k automobilům, jaderným elektrárnám, zálohování pet lahví a plechovek, či odpadky zaplavujících pláže a tvořících ostrovy na moři. My jsme se v jejím rámci pustili do hledání způsobu, jak využít bioodpad v UGO slateriích nebo pro EG.D upořádali hackaferenci.

Equity v podnikatelském kontextu znamená podíl na vlastnictví firmy získaný při jejím zákládání nebo získaný v průběhu. Většinou jej drží zakladatelé a zakladatelky startupu, nebo investoři a investorky výměnou za svůj finanční kapitál a know-how.

Osoba, která má na starosti akce, které u nás probíhají – ať už ty, které organizujeme my nebo naši externí klienti. Naši eventoví manažeři se postarají o to, že všechno proběhne hladce a většinou udělají ještě o něco víc, než od nich čekáš.

Expert nebo expertka je odborník*nice ve svém oboru, který*á ti pomůže při rozvoji tvého projekty s tématy jako finance, marketing, právo nebo strategické plánování. Vedle teorie ovládá i praxi a průběžně se ve své branži vzdělává.

F

Fénix je v podnikatelském prostředí firma, která generuje víc než 1 miliardu amerických dolarů (USD) ročně v hodnotě ekosystémových služeb (= užitek, který lidé získávají z přírody – z lesů, řek, půdy… ) a tím napravuje, chrání nebo obnovuje přírodu. Fénixové nepřemýšlejí nad svým podnikáním jen v logice „udržitelnosti“ (tedy jak méně škodit), ale v logice regenerace – ptají se “jak můžeme vytvořit podnikání, které aktivně pomáhá přírodě růst, léčit se a sílit?” Zkrátka jde o firmu, jejíž byznys model přímo přináší planetě užitek.

G

Gigacorn je poměrně nový a neformální pojem, který označuje firmu, která nejen že dosáhla tržní hodnoty přes 1 miliardu dolarů (jako jednorožec), ale taky má potenciál odstranit alespoň 1 gigatunu CO₂ z atmosféry ročně. Gigacorn je zkrátka jednorožec s obřím pozitivním klimatickým dopadem. A ty potřebujeme. Abychom totiž udrželi globální oteplování pod 1,5 °C, potřebujeme nejen snižovat emise, ale i odstraňovat CO₂ z atmosféry v opravdu velkém měřítku. A právě gigacorni by mohli být klíčovými hráči v dosažení klimatických cílů.

H

Hub spirit je charisma a magická esence každého zaměstnance a (vlastně i) člena Impact Hubu. Hub Spirit se nedá popsat, ten se musí zažít. Věříme, že ho částečně zažíváš pokaždé, když mluvíš s někým z nás.

I

Impact Hub MeetUp je formát setkání podnikavců, kteří se chtějí propojit, začít podnikat nebo poznat další proaktivní lidi. Jde o networkingovou akci, kde účastníci navazují cenné kontakty, a to i díky řízenému networkingu, který umožňuje seznámit se se všemi přítomnými. Typicky se ho účastní 30 až 40 lidí a meetup může mít konkrétní téma.

Impact Hub MashUp je náš vlastní formát akce, který se vyznačuje rychlou formou prezentací. Každý prezentující má jen 200 sekund na 10 slidů (20 sekund na jeden) na to, aby odprezentoval svůj výstup. Právě to často generuje vtipné momenty a tak se účastníci kromě rozšíření obzorů také pobaví. Impact Hub MashUpy pořádáme většinou ve velkém a je to akce, na které stojí za to být.

Impact Hubky jsou náš newsletter, do kterého vybíráme to nejlepší a nejzajímavější z české (a občas i mezinárodní) dopadové scény. Najdeš tu informace z oblasti financování tvého projektu ale i tipy na zajímavé akce a události. Točí se kolem udržitelnosti a sociálních a enviromentálních témat.

#impactmaker je každý, kdo svým podnikáním nebo každodenní činností přináší pozitivní dopad na společnost, životní prostředí nebo lokální komunitu.  Kdo přemýšlí udržitelně, inovativně, s respektem k lidem i planetě. Impact Hub slouží jako živý ekosystém, který tyto lidi spojuje, podporuje a zesiluje jejich úsilí nejen v České republice ale i po celém světě. Propojujeme, podporujeme a inspirujeme ty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. #impactmakers jsme my, a můžeš to být i ty. Stačí se k nám přidat.

Infostolek je místem, kde vítáme naše hosty, členy a kohokoliv dalšího, kdo do Impact Hubu zavítá. Je to vlastně taková recepce; náš hlavní kontaktní bod, kde se dozvíš odpovědi na všechny otázky, které tě zajímají a směr, kterým se vydat, když něco hledáš.

Inkubace je proces, který rozvíjí podnikatelské nápady na jejich úplném začátku. Na začátku inkubace nemusíš ten nápad vlastně ani mít – stačí, když máš chuť a podnikavého ducha. Inkubační programy ti poskytnou zázemí, mentoring, přístup k financím, síti kontaktů nebo know-how, které tvůj nápad pomáhají rozvinout do životaschopného byznysu. Jejich cílem je testování myšlenky a její následné uvedení na trh. Inkubačním programem je například Social Impact Award.

Intrapreneurship podporuje podnikavost uvnitř firmy, kdy zaměstnanci využívají svobodu a důvěru firmy a tvářejí nové nápady, projekty a inovace pro její růst. Intrapreneur je vlastně „interní podnikatel“. Dost známým příkladem je třeba Google, který svým zaměstnancům dovolil  až 20 % svého pracovního času věnovat vlastním projektům nebo nápadům, které nebyly součástí jejich hlavní pracovní náplně. Díky tomu vznikl např. Gmail.

J

Jednorožec v podnikatelském světě označuje soukromou firmu, která dosáhla hodnoty na trhu alespoň 1 miliardy americkým dolarů (USD). Vlastně je to takové vzácné výjimečné mytické zvíře. Charakterizuje ho rychlý růst, vysoká valuace a často i agresivní expanze. V českém prostředí je takovou firmou např. Rohlík, Mews nebo Productboard, který máme v kanceláři u nás v brněnském Impact Hubu.

K

Klimatická mitigace je soubor opatření, které mají za cíl omezit nebo zpomalit změnu klimatu, úplně konkrétně snížit emise skleníkových plynů (jako je CO₂, metan nebo oxid dusný) a zvýšit schopnost přírody nebo technologií tyto plyny pohlcovat. Patří sem například přechod na obnovitelné zdroje energie, udržitelné zemědělství a lesnictví, energetická efektivita, atd.

Klimatická spravedlnost je přístup ke změně klimatu, který klade důraz na spravedlivé rozdělení odpovědnosti za jeho změnu a podporu zranitelných skupin a komunit. Uvědomuje si, že dopady klimatické krize nezasahují všechny stejně – nejvíce postihují ty, kteří k ní přispěli nejméně: chudší země, marginalizované komunity, budoucí generace. Říká, že klima není jen ekologický problém, ale i otázka etiky, nerovnosti a rovnosti příležitostí.

Know-how aneb “vím-jak” jsou praktické a specifické znalosti nebo zkušenosti, návody jak řešit konkrétní problémy nebo dosáhnout určitého cíle.

Osoba, která se stará o naše členy, poskytuje jim podporu a odpovídá na dotazy týkající se tarifů, výhod, akcí nebo samotného prostoru Impact Hubu. Zná a ví všechno, co jde o Impact Hubu vědět a podporuje naše členy mezi sebou v tom, aby se propojovali, a z komunity čerpali co největší přínos.

L

Lektor nebo lektorka je člověk, který učí ostatní a předává jim své znalosti konkrétního oboru nebo činnosti  pomocí specializovaných kurzů, školení nebo workshopů. Jeho cílem je předat konkrétní znalost za poměrně krátkou dobu.

Lounge je místem, kde se odehrávají schůzky, obědvá se tu nebo jen tak odpočívá. Je to taková chill zóna s byznysovým vibem.

M

Mastermind je formát podpory, při kterém se setkává skupina pečlivě předvybraných lidí nad konkrétním zadáním. Během krátkého časového okna brainstormují nad problémem, který jeden z nich předkládá, a sdílejí své zkušenosti.  Tento formát slouží především jako řešení určitého problému, se kterým přichází zadavatel. Ale pro účastníky, kteří pomáhají daný problém řešit, je také velmi přínosný; setkají se tady s různými pohledy a mohou si rozšířit obzory a nasbírat inspiraci.

Mentee (nebo taky chráněnec či klient) je ten, kdo prochází mentoringem a učí se od svého mentora. 

Mentor nebo mentorka je zkušený jedinec, který předává t své know–how, zkušenosti a rady někomu méně zkušenému (tzv. mentee). Pomáhá menteemu  růst profesně i osobně, dává zpětnou vazbu, předává kontakty a otevírá mu dveře do světa, který dobře zná. Neříká mu ale, co má udělat – místo toho mu pomáhá najít vlastní cestu, reaguje na jeho potřeby. 

N

Nature positive, česky pozitivní přístup k přírodě, je koncept, kdy lidská činnost dělá víc než jen “neškodí” životnímu prostředí, ale aktivně mu prospívá, obnovuje a zyvšuje biodiverzitu. Ekosystémy se tak obnovují a regenerují, místo aby ubývaly.

Net Zero neboli „čistá nula“ znamená, že firma nebo stát měří, jaké množství skleníkových plynů vypouští její fungování do atmosféry, a stejné množství skleníkových plynů z atmosféry odstraňuje.

Network je propojená síť lidí, firem nebo organizací, které sdílejí společné zájmy, znalosti, dovednosti nebo se podílejí na projektech.

Networking je o budování a udržování profesních vztahů, které ti mohou otevřít nové příležitosti. Je to skvělý způsob, jak si vyměňovat tipy, podporovat se navzájem a poznávat nové lidi, kteří si mohou navzájem pomoci s profesním růstem.

NGO (non-government organization) je anglická zkratka pro neziskovou organizaci. Ty z principu nejsou součástí vlády a nemají ziskový charakter. Zaměřují se na společenské, humanitární nebo environmentální aktivity.

P

Pitch je prezentace podnikatelského nápadu, zpravidla v ústní formě. Slouží k představení myšlenky, produktu či služby daným investorům, zákazníkům nebo dalším zájemcům. Cílem je informovat je hodnotě konceptu a vyvolat v nich požadovanou akci (nákup, investování, sdílení atd.).

Pitch deck prezentace je doplněna sadou snímků (např. PowerPoint), které pitch strukturují a podporují jeho dopad. Slouží k ilustrování klíčových aspektů projektu, od problému zákazníků, přes tržní analýzu, tým, obchodní model a přes finanční prognózy až po řešení situace firmou.

Tohle nás uslyšíš skloňovat zleva doprava. Pozitivní dopad je prospěšný efekt, který vzniká ze záměrného jednání – například prostřednictvím podnikání, projektů, politik nebo inovací – a přispívá ke zlepšení kvality života jednotlivců, komunit nebo životního prostředí. My se v Impact Hubu soustředíme na vytváření pozitivního dopadu především v enviromentální a sociální oblasti a kolem toho soustředíme také všechny naše aktivity.

Osoba, která se stará o to, aby všechno v našem prostoru běželo jak po drátkách. Od doplněného samoobslužného baru, přes uklizené zasedací místnosti až po to, že máme v prostoru vždycky dostatek lidí, kteří poradí a pomůžou. 

Pre–seed fáze je úplně první fáze rozjezdu startupu nebo podnikání. Zakladatelé a zakladatelky v této fázi většinou hledají financování pro svůj nápad, který ještě není plně rozpracovaný a uvedený v život, aby vůbec mohli začít s jeho vývojem. Do projektů investují zakladatelé a zakladatelky z vlastních úspor, andělští investoři (angel investors) nebo pre-seed fondy. V Impact Hubu jsme spoluzaložili pre-seedový fond PurposeTech který vyhledává a financuje startupy přesně v této fázi.

S

Scouting označuje proces vyhledávání nových příležitostí, talentů, inovací, startupů nebo investic. Většinou podle předem stanovených a odsouhlasených kritérií. Například v roce 2023 ČSOB potřebovala do svého programu StartIt najít inovativní, technologické B2B startupy, které působí na českém trhu. Tak tehdy jsme pro ně dělali scouting. 

Seed fáze financování startupu přichází bezprostředně po pre-seed období. V této fázi startup vytváří/rozvíjí prototyp svého produktu nebo služby a hledá investory, kteří produktu věří a jeho rozvoj finančně podpoří. V Impact Hubu máme fond Tilia Impact Ventures, který se na tuto fázi se svým financováním zaměřuje.

Seed fond je typ investičního fondu, který vyhledává a investuje do nově vznikajících startupů nebo podnikatelských projektů v jejich rané fázi – ve chvíli, kdy má startup rozvinutý nápad a potřebuje kapitál na to, aby mohl vytvořit prototyp služby nebo produktu. Jsou tak poměrně klíčovým hráčem v ekosystému startupů., protože poskytují finance začínajícím zakladatelům a zakladatelkám ve chvíli, kdy mají omezený přístup k tradičním zdrojům financování (bankovním úvěrům nebo velkým investičním kapitálům), a to obvykle výměnou za podíl z vlastnictví ve firmě. V rámci Impact Hubu se této fázi podpory startupů věnuje Tilia Impact Ventures.

SDGs (sustainable development goals) neboli cíle udržitelného rozvoje je globální program zaměřený na řešení sociálních, ekonomických a environmentálních výzev. SDGs obsahují 17 hlavních cílů a 169 podcílů, které členské státy OSN plánují splnit do roku 2030. Mezi hlavní oblasti patří udržitelný rozvoj měst, ochrana biodiverzity, snižování nerovností a podpora udržitelné výroby. Pro jejich naplnění je klíčová spolupráce vlád, soukromého sektoru, neziskovek i občanů. Jde vlastně rámcovou strategii toho, jak zajistit udržitelný rozvoj na planetě.

SME (Small and Medium-sized Enterprises) je anglická zkratka pro malé a střední podniky.

Sociální podnikání označuje podnikatelské aktivity, které dělají něco dobrého pro společnost – například vytváří pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním. Může mít mnoho forem, ale všechny přispívají k řešení společenských problémů a podporují udržitelnost. Pro sociální podnikání je ekonomický zisk na stejné úrovni jako zvyšování veřejného prospěchu.

Sociální spravedlnost je pojem, který popisuje ideální stav společnosti. Zakládá se na rovných příležitostech, rovném přístupu k základním potřebám, odstranění diskriminace a zajištění kvalitního života pro lidi napříč společností. Vychází z myšlenky humanismu a ačkoliv neexistuje obecně přijímaná definice toho, co je a není spravedlivé, existuje většinou uznávaný konsenzus.

Sociální udržitelnost je druh udržitelnosti, který se zaměřuje na zajištění sociální spravedlnosti, rovných příležitostí a zlepšení kvality života napříč společností. Pokud chceš mít sociálně udržitelný byznys, zamýšlej se nad tím, jak kromě zisku řešit také tematiku začlenění okrajových skupin obyvatelstva do společnosti. Příklady takových sociálně odpovědných projektů, které prošly našimi akceleračními a inkubačními programy, jsou Pragulic, kteří dávají práci bezdomovcům tím, že z nich dělají originální průvodce Prahou, Mamio, soustředící se na společenské vyloučení matek na mateřské dovolené nebo Czechitas, které se rozhodly pomáhat ženám v IT průmyslu. Sociální udržitelnost je často skrytým, avšak podstatným aspektem, nad kterým je třeba se u svých projektů a ve své práci zamýšlet. Dáš díky tomu svým projektům opravdový dopad a přispěješ k lepšímu světu.

Stakeholder je vlastně zainteresovaná strana. Kdokoliv, kdo má zájem na výsledku firmy, projektu nebo rozhodnutí. Mohou být interní (např. vlastníci nebo zaměstnanci) ale i externí (např. zákazníci, komunita, investoři nebo dodavatelé). Každý z nich může mít různý vliv na rozhodování – někteří pouze ovlivňují, jiní přímo rozhodují nebo nesou důsledky. V oblasti udržitelnosti nebo společenského dopadu se jako na stakeholdera často myslí také na ty, na které má činnost nepřímý vliv – například budoucí generace.

Startup je začínající podnikatelský projekt nebo firma, která se obvykle nachází v rané fázi vývoje a zaměřuje se na inovativní produkt, službu nebo technologii. Startupový svět je rychlý a dynamický, protože startupy operují v prostředí vysoké nejistoty a fungují ověřují své nápady metodou pokus–omyl.

 

T

Triple Bottom Line (TBL) česky překládáno jako trojí odpovědnost je koncept měření úspěchu organizace podle 3 klíčových ukazatelů (známých také jako 3P): 

  • People (lidé / společenský dopad) = jak firma ovlivňuje zaměstnance, komunitu, zákazníky a společnost jako celek (např. férové pracovní podmínky, diverzita, vzdělávání, podpora komunity).
  • Planet (planeta / environmentální dopad) = jak činnost firmy ovlivňuje životní prostředí (např. emise CO₂, spotřeba zdrojů, odpady, ochrana biodiverzity).
  • Profit (zisk / ekonomická udržitelnost) = zda je firma finančně stabilní a vytváří ekonomickou hodnotu (např. zisk, růst, návratnost investic). 

Zkrátka, TBL vyzývá firmy k tomu, aby nehodnotily svůj úspěch jen podle zisku, ale aby braly v úvahu i sociální a ekologické dopady své činnosti. Je základním principem pro udržitelné a odpovědné podnikání.

U

Uhlíková kompenzace je proces, kdy si společnost nebo firma nechá změřit své emise (výroby, provozu,…) a poté je stejným dílem vyrovnává financováním environmentálních projektů. Jejich vlastní emise tím nesníží, ale kompenzují je tak jinde.

„Uličník“ je pojem, kterým označujeme náhodného kolemjdoucího. Zkrátka někdo, kdo šel kolem po ulici a zastavil se u nás. Někdo, kdo má zájem o členství nebo účast na akci a nemá u nás domluvenou schůzku. My ho ale samozřejmě rádi přivítáme s otevřenou náručí.

Udržitelnost je pro nás velké téma. Znamená pro nás žít a podnikat tak, aby nebyly ohroženy potřeby budoucích generací, a aby se co nejméně poškozovalo životní prostředí. Zkrátka myslet při všem, co děláme, i na ty, kteří přijdou po nás a jak jim zanechat svět v co nejlepší formě. Víc do hloubky si o tom můžeš přečíst u nás na blogu.

V

Venture kapitál (VC) je forma financování, kdy investor (tzv. venture kapitálový fond nebo andělský investor) poskytují finanční prostředky a podporu pro začínající podniky s vysokým potenciálem růstu, nejčastěji startupy, výměnou za podíl ve firmě.

Z

Zebra je v podnikatelském kontextu firma, která klade důraz na rovnováhu mezi ziskem a pozitivním dopadem na společnost. Často využívá konceptu Triple Bottom Line, který mimo zisku a ekonomické výkonnosti míří i na sociální a enviromentální dopady podnikání. Zakladatele a zakladatelky těchto firem chtějí podnikat eticky, udržitelně a smysluplně.

3P označuje 3 klíčové dimenze udržitelnosti:

  • People (lidé / společenský dopad) = jak firma ovlivňuje zaměstnance, komunitu, zákazníky a společnost jako celek (např. férové pracovní podmínky, diverzita, vzdělávání, podpora komunity).
  • Planet (planeta / environmentální dopad) = jak činnost firmy ovlivňuje životní prostředí (např. emise CO₂, spotřeba zdrojů, odpady, ochrana biodiverzity).
  • Profit (zisk / ekonomická udržitelnost) = zda je firma finančně stabilní a vytváří ekonomickou hodnotu (např. zisk, růst, návratnost investic).

ImpactHubky: Náš newsletter jednou za měsíc zdarma ve tvém e-mailu.

Odemkni si dveře k:
✔️ Inspirativním příběhům z našeho okolí
✔️ Pozvánkám na vzdělávací i rozvojové akce
✔️  Příležitostem k získání grantového,
 dotačního i soukromého financování

"*" indicates required fields

Odesláním souhlasíš se zpracováním osobních údajů podle našich zásad.

Impact Hub Praha

Impact Hub Brno

Office Hub Trnitá Brno

Impact Hub Ostrava

Impact Hub Praha